Zákoník práce a prováděcí předpisy ukládají zaměstnavateli řadu povinností v oblasti BOZP, tedy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Co musí udělat, co všechno musí zajistit, na co musí pamatovat? To vše vám vysvětlíme níže!
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci a povinnosti zaměstnavatele
Zaměstnavatel je odpovědný za stav bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve své firmě a zavazuje se chránit zdraví a život svých zaměstnanců tím, že jim zajistí vhodné podmínky pro výkon jejich práce.
Který právní předpis upravuje základní povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci? Především zákoník práce, ale také předpisy, které byly vydány na jeho základě. Odpovědi na všechny otázky naleznete právě tam, aktuální poznatky o změnách v oblasti BOZP pak mimo jiné na portálu Ústředního ústavu bezpečnosti práce nebo Státního úřadu inspekce práce.
Základní povinnosti zaměstnavatele v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jsou především:
- organizovat práci bezpečným a hygienickým způsobem;
- odstraňování nedostatků;
- reagovat na potřeby a přizpůsobovat přijatá opatření ke zlepšení stávající úrovně ochrany zdraví a života;
- zohlednění těhotných, kojících a zdravotně postižených zaměstnankyň;
- zajištění realizace doporučení inspektora práce.
Konzultace se zaměstnanci
K povinnostem zaměstnavatele v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci patří také konzultace se zaměstnanci nebo jejich zástupci o různých otázkách. Ty probíhají v pracovní době a týkají se zejména:
- školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci;
- změn v organizaci práce a ve vybavení pracovišť, ale také zavádění chemických látek nebo technologických postupů, pokud mohou pro zaměstnance představovat nějaké riziko;
- hodnocení a sdělování pracovních rizik;
- zřízení služby bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nebo pověření těmito úkoly;
- výběr pracovníků pro poskytování první pomoci a
- poskytování osobních ochranných pracovních prostředků a pracovního oděvu a obuvi a hygienických pracovních podmínek.
Určení koordinátora
V rámci práv a povinností zaměstnavatele v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí zaměstnavatel určit koordinátora, který bude dohlížet a zajišťovat dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci na daném pracovišti.
Pokud se například stane, že na jednom staveništi pracuje několik týmů různých firem, musí mít každý z nich svého koordinátora. Podle zákoníku práce jsou povinni vzájemně spolupracovat, zvolit si hlavního vedoucího a stanovit jasná pravidla vzájemné součinnosti.
První pomoc
Povinností každého zaměstnavatele je poskytnout prostředky a určit zaměstnance nejen k poskytnutí první pomoci v případě nouze, ale také k provádění protipožárních činností a také k evakuaci zaměstnanců. Dobře vybavená lékárnička první pomoci proto není od věci.
Kromě toho musí být zajištěn také kontakt s externími službami, se zdravotnickou záchrannou službou a s požární ochranou z hlediska hašení požáru. To vše musí být samozřejmě přizpůsobeno profilu podniku, počtu zaměstnaných osob a míře a druhu možných rizik.
Povinnosti podnikatelů, kteří nejsou zaměstnavateli
Povinnosti týkající se ochrany zdraví a života zaměstnanců se vztahují jak na zaměstnavatele, tak na podnikatele, kteří nejsou zaměstnavateli, ale organizují práci vykonávanou jinými osobami, která nevyplývá z pracovněprávního vztahu, nebo osobami vykonávajícími vlastní podnikatelskou činnost. To znamená, že podnikatel je oprávněn od nich vyžadovat dodržování pokynů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Další povinnosti
Zaměstnavatel má v závislosti na druhu činnosti i další povinnosti. Je tedy povinen mj:
- zajistit vhodné prostory, které musí být přizpůsobeny druhu práce a počtu zaměstnanců, ale také je udržovat ve stavu, který zajišťuje bezpečné a hygienické pracovní podmínky;
- zajistit hygienická a sanitární zařízení. Na pracovišti musí být rovněž k dispozici zařízení pro osobní hygienu;
- péče o stroje a další technické vybavení;
- nepoužívat chemické látky a směsi dříve, než bude zjištěn stupeň jejich škodlivosti a než budou přijata příslušná preventivní opatření;
- zajistit školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci pro každého zaměstnance;
- bezplatně poskytovat osobní ochranné pracovní prostředky, jakož i předměty, jako je bezpečnostní oděv, pracovní obuv a pracovní rukavice;
- dokumentovat pracovní rizika a opatření ke snížení rizik;
- podrobit zaměstnance lékařským prohlídkám;
- nezaměstnávat těhotné nebo kojící ženy při práci, která je zdraví škodlivá a namáhavá nebo nebezpečná.
Služba bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
V podniku, kde zaměstnavatel zaměstnává více než sto zaměstnanců, je povinen zřídit službu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, která bude poskytovat poradenství a kontrolovat všechny procesy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Pokud je jich méně, může zaměstnavatel pověřit výkonem povinností této služby zaměstnance najatého na jinou práci nebo externí odborníky.
Odpovědnost za přestupek
Povinnosti zaměstnavatele v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí být plněny bez ohledu na finanční situaci. Pokud je někdo zanedbá, hrozí mu podle ustanovení zákoníku práce pokuta od 1 000 do 30 000 PLN.