Bezpečnost práce ve skladu

Bezpečnost práce ve skladu

Bezpečnost na pracovišti je jednou ze základních otázek upravených zákoníkem práce a vnitropodnikovými předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Podle platných právních předpisů je povinností zaměstnavatele zajistit řádné pracovní podmínky na každém pracovním místě a jejich nedodržení může mít vážné následky. Není však těžké si uvědomit, že každé prostředí bude vyžadovat trochu jiný přístup k bezpečnosti a ochraně zdraví. Jak by tedy měla být řešena bezpečnost práce ve skladech a distribučních halách všeho druhu?

Bezpečnost práce ve skladu podle obecných právních předpisů

Bezpečnost práce ve skladech by měla být z pohledu zákona organizována především na základě základních ustanovení zákoníku práce týkajících se otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nezávisle na povaze vykonávaných činností, počtu zaměstnaných zaměstnanců nebo odvětví, v němž působí. Kromě toho musí zaměstnavatel dodržovat požadavky zákoníku týkající se správy budov a pracovních prostor, strojů a jiných technických zařízení, faktorů představujících zvláštní riziko, preventivní ochrany zdraví zaměstnanců, pracovních úrazů a nemocí z povolání, organizace školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci nebo vybavení zaměstnanců osobními ochrannými pracovními prostředky.

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci však není záležitostí zcela nezávislou na prostředí a charakteru vykonávané práce, proto je dalším souborem požadavků pro zaměstnavatele organizující práci ve skladových prostorách vyhláška MPSV ze dne 26. září 1997 o obecných předpisech o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Podle uvedeného nařízení je zaměstnavatel povinen:

  • zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci předcházením rizikům spojeným s prací,
  • provádět hodnocení rizik u nebezpečí, která nelze vyloučit,
  • odstraňovat nebezpečí u jejich zdroje,
  • přizpůsobit pracovní podmínky a procesy schopnostem zaměstnanců vhodným uspořádáním a organizací pracovišť,
  • uplatňovat nová technická řešení,
  • nahradit nebezpečné technologické postupy, zařízení, látky a jiné materiály bezpečnými nebo méně nebezpečnými alternativami,
  • upřednostňovat opatření kolektivní ochrany před opatřeními individuální ochrany a
  • účinně poučovat zaměstnance o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, což se prokazuje zkouškami jejich znalostí platných předpisů.

Zvláštní požadavky na bezpečnostní prvky ve skladu

Sklad je specifickým příkladem pracovního prostředí, v němž vedle lidí vykonávajících manuální práci hrají velkou roli stroje a vnitropodniková doprava. Otázky bezpečnosti zde proto budou zahrnovat nejen výše uvedené obecné předpisy a potřebu jasných a srozumitelných podnikových pravidel a předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví pro zaměstnance, ale také vhodnou organizaci a ochranu prostor, kde se lidé setkávají s pracovními stroji.

Vnitropodniková doprava ve skladu - bezpečnostní požadavky

Jednou z nejdůležitějších povinností zaměstnavatele a vedoucího skladu je zajistit vhodné cesty a průchody uvnitř skladu, vhodně je označit a udržovat je ve stavu, který nepředstavuje riziko pro uživatele. Především je zde třeba mít na paměti, že pro komunikace uvnitř podniku platí dopravní předpisy a že zaměstnavatel je povinen vypracovat dopravní předpisy, které jsou s nimi v souladu, pro všechny přístupové cesty, parkovací místa a uvnitř skladů. Příslušné značky, samolepky a bezpečnostní zařízení upravující provoz naleznete také u Gabi Health and Safety.

Skladování materiálů a bezpečnost práce

Pravidla pro skladování materiálů ve skladech a související bezpečnost jsou uvedena v nařízení ministra práce a sociální politiky o obecné bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Zaměstnavatel odpovědný za organizaci práce ve skladu by měl přesně určit místo, způsob a přípustnou výšku skladování v závislosti na druhu zboží. Po jejich stanovení by měly být ve skladech vyvěšeny pokyny, které upřesní způsob skladování, balení, nakládání a přepravy skladovaných materiálů, a v případě potřeby i pokyny týkající se skladování nebezpečných věcí.

Jak při instruktáži a pravidelném školení, tak na samotných pokynech vyvěšených ve skladu by měly být na místech viditelných pro všechny zaměstnance uvedeny informace o přípustném zatížení regálů, podlah a stropů. Samotné regály by samozřejmě měly být zajištěny proti převrácení, mimo jiné zajištěním dostatečných vzdáleností mezi regály, s ohledem na druh používaných dopravních prostředků a nákladu a jejich schopnost bezpečné manipulace. Pracovníci by měli znát a uplatňovat pravidla pro skladování zboží a označení používaná na jeho obalech - uspořádání výrobků ve skladu nelze provádět svévolně a mělo by být přísně upraveno interními předpisy podniku.

Jak předcházet pracovním úrazům ve skladech?

Základním předpokladem pro zajištění odpovídající úrovně bezpečnosti práce zaměstnanců je přijetí veškerých preventivních opatření, řádná příprava zaměstnanců z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a vnitropodnikových provozních předpisů a dodržování všech zákonných požadavků na skladování zboží ve skladech. Při tvorbě politiky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve skladech je důležité zohlednit všechna velmi různorodá a specifická rizika, ale také lidský faktor - bez řádné přípravy zaměstnanců na dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a upozornění na důsledky ignorování platných pravidel lze jen těžko očekávat správnou organizaci práce v takto nebezpečném prostředí. Zdravotní a bezpečnostní pomůcky jsou jen jedním z mnoha prvků podporujících efektivní fungování zavedené bezpečnostní politiky v podniku - ani sebelepší přilba zaměstnance neochrání, pokud nebude dodržovat pravidla.


BHP-Gabi

Zobacz podobne wpisy na blogu

Nedávno zobrazené